Vervoer voor senioren

De verschillende mogelijkheden van vervoer op een rij

Korting voor 65+ bij bus tram en metro

Bent u ouder dan 65 en reist u met een persoonlijke (dus geen anonieme) OV-chipkaart op saldo? Dan reist u altijd met een korting van 34%. Deze korting wordt automatisch verrekend als u in- en uitcheckt tijdens uw reis. Deze korting gaat in vanaf de dag dat u 65 bent geworden en geldt niet bij de NS. Zie ook:
Korting voor senioren in het OV
Openbaar vervoer in Flevoland
OV ambassadeurs

Een leuk dagje uit met uw kleinkinderen naar de dierentuin, een bezoek aan een andere stad of misschien wel een bezoek aan familie of een museum: reis met het openbaar vervoer! Heeft u vragen over de bus, trein of haltetaxi? OV-ambassadeurs helpen u graag op weg.
Inloopspreekuur: OV-ambassadeurs zijn vrijwilligers die het reizen met het openbaar vervoer gewend zijn. Zij helpen u graag het gemak van het openbaar vervoer ervaren. Tijdens de maandelijkse inloopspreekuren op locaties in Overijssel, Gelderland en Flevoland geven OV-ambassadeurs antwoord op al uw vragen over het openbaar vervoer. Kijk voor het volgende inloopspreekuur in Lelystad: hier

Vervoersdienst De Opstap

Niet iedereen kan beschikken over eigen vervoer. De Opstap biedt daarvoor een oplossing. Wilt u ergens naar toe maar heb je zelf geen vervoer? Vervoerservice De Opstap richt zich vooral op inwoners van Lelystad in de leeftijdscategorie 55+ met een mobiliteitsbeperking. De Opstap is beschikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Zij vervoeren passagiers uit Lelystad naar iedere gewenste bestemming in de stad. Ze maken gebruik van een minibus en deze is geschikt om ook personen met een rolstoel of rollator te vervoeren. Een strippenkaart voor 10 ritten kost € 15,-. Contant betalen kan ook: € 1,50 voor een enkele rit en € 3,00 voor een retour.
Klik hier voor verder info en kaartverkoop

Vervoersdienst ANWB Automaatje

Bent u zelf minder mobiel en voor vervoer afhankelijk van anderen? Moet u daardoor te veel thuisblijven? Met ANWB AutoMaatje kom u weer onder de mensen! ANWB AutoMaatje is een vervoerservice waarbij vrijwillige chauffeurs minder mobiele plaatsgenoten vervoeren. De chauffeurs gebruiken daarvoor hun eigen auto. U betaalt alleen een kleine onkostenvergoeding per kilometer aan de vrijwillige chauffeur.
Klik hier voor info Automaatje

Regiotaxi Flevoland

In de provincie Flevoland is er aanvullend vervoer in de vorm van de Regiotaxi Flevoland. Met de Regiotaxi Flevoland kunt u een reis maken van maximaal 25 kilometer.
In Lelystad is Regiotaxi Flevoland alleen beschikbaar voor reizigers met een indicatie volgens de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Deze reizigers kunnen met een vervoerspas tegen een lager tarief gebruikmaken van Regiotaxi Flevoland. Met ingang van 1 januari 2021 is dit tarief binnen de van toepassing zijnde grens gesteld op € 2,50 per rit per pashouder. Partners van pashouders en hun inwonende kinderen tot 12 jaar mogen, net als voorheen, voor het gereduceerde tarief mee. De overige regels voor het reizen met de Regiotaxi Flevoland zijn ook ongewijzigd.
Voor het aanvragen van de Wmo-pas kunt u terecht bij één van de vier sociale wijkteam die spreekuren houden op acht locaties.
Klik hier voor de sociale wijkteams
Klik hier voor de voorwaarden en verdere info over de regiotaxi
Klik hier voor de Regiotaxi

Valys, bovenregionaal vervoer

Als u moeilijk loopt, in een rolstoel zit of een andere handicap hebt is zelfstandig reizen met het openbaar vervoer niet altijd mogelijk. Voor korte afstanden is er de Regiotaxi Flevoland. Als u verder wilt reizen, is er Valys. Met Valys krijgt u voor een aantrekkelijk tarief taxivervoer dat u naar uw bestemming brengt binnen Nederland. Het reizen met Valys valt niet onder de gemeentelijke Wmo, maar wordt door de Rijksoverheid geregeld.
Als Valyspashouder hebt u recht op een standaard kilometerbudget van 700 kilometer per jaar. Indien u een zeer ernstige mobiliteitsbeperking hebt en geen gebruik kunt maken van openbaar vervoer en ook geen andere reismogelijkheden heeft, kunt u mogelijk in aanmerking komen voor een hoog persoonlijk kilometerbudget van 2.350 kilometer per jaar.
U mag één begeleider gratis meenemen.

Voorwaarden voor de Valys
Valys beoordeelt of u in aanmerking komt voor een Valyspas. U komt over het algemeen in aanmerking als u in het bezit bent van één van de volgende documenten:
• Besluit van de gemeente dat u recht heeft op vervoer met de Regiotaxi Flevoland Wmo-vervoer;
• Besluit van de gemeente dat u recht heeft op een Wmo-rolstoel of –scootmobiel;
• Gehandicaptenparkeerkaart van de gemeente;
• OV-begeleiderskaart.
Mocht het besluit niet meer in uw bezit zijn, neemt u dan contact met de gemeente.
Klik hier voor verder informatie | Valys

Vergoeding van reiskosten naar uw zorgverlener door uw verzekeraar in specifieke situaties

In sommige gevallen worden de kosten van het reizen naar een zorgverlener vergoed door uw zorgverzekeraar. Hiervoor gelden strenge voorwaarden. Hierna volgen de linken naar de betreffende pagina’s van de vier grootste zorgverzekeraars:
Vergoeding van Vervoer | Zilveren Kruis
Vergoeding ziekenvervoer | CZ